2020 november 23 Hoogbejaard echtpaar wil gelijkvloers gaan huren

Hoogbejaard echtpaar wil gelijkvloers gaan huren

✅Zojuist is onderstaand artikel geplaatst in het NHD…
Deze en andere meldingen kwamen binnen mij ons meldpunt
uwmeldpunt@gmail.com

➡️Behoorlijk Bestuur gaat hier zeker mee aan de slag⤵️

© Foto Peter van Aalst
Artikel: Marischka de Jager
Hoogbejaard echtpaar wil gelijkvloers gaan huren maar komt door late inschrijving maar niet aan de beurt. ’Moeten we nog vijf jaar wachten tot we genoeg punten hebben? Dan heb je kans dat een van ons dat niet meer meemaakt’
Evert (91) en Risje (82) Friskus in hun woonkamer. Ze zouden hun eengezinswoning graag verruilen voor een flat maar hebben zich pas tweeënhalf jaar geleden ingeschreven als woningzoekende. Ze dachten als huurder automatisch punten te vergaren. Volgens Mirjam Dijk van Behoorlijk Bestuur zijn er veel meer ouderen die in die veronderstelling leven.
Evert (91) en Risje (82) Friskus in hun woonkamer. Ze zouden hun eengezinswoning graag verruilen voor een flat maar hebben zich pas tweeënhalf jaar geleden ingeschreven als woningzoekende. Ze dachten als huurder automatisch punten te vergaren. Volgens Mirjam Dijk van Behoorlijk Bestuur zijn er veel meer ouderen die in die veronderstelling leven.
DEN HELDER
Dik vijftig jaar wonen ze aan de Hendrik Baskeweg. Evert (91) en Risje (82) Friskus. De eengezinswoning telt vier slaapkamers en aan de straatkant staat een nog niet zo lang geleden uitgebouwde erker. De achtertuin is op het zuiden; altijd keurig onderhouden. Hond Fleur (2) zorgt voor vrolijkheid in huis.

Het echtpaar Friskus – bijna zestig jaar getrouwd – wil verhuizen naar een gelijkvloerse woning. Niet geheel vrijwillig want ze wonen er prima. Bijna hun hele leven samen speelde zich af aan de Hendrik Baskeweg. Tweeënhalf jaar geleden hakten Evert en Risje toch de knoop door. Evert begon te kwakkelen. De trap op naar boven werd een hele toer. Gelijkvloers wonen, in een complex met een lift, dat is wat ze graag willen. Het liefst in hun vertrouwde Schooten. Een sterflat langs de Graaf Willem II straat zou helemaal mooi zijn maar daarvoor is hun inkomen net niet toereikend genoeg. Een flat aan de Hendrik Baskeweg of het Heiligharn gaat wel. En anders een van die flats boven het water, langs de Blankmanstraat. Daar hebben ze hun zinnen op gezet.

Nieuwe heup
Risje Friskus zucht nog maar eens. Haar rechterheup vertikt het af en toe. Misschien dat er een nieuwe in moet. Net als de linker, acht jaar geleden. Donderdag hoopt ze in het ziekenhuis meer te horen.
,,We dachten altijd dat het automatisch zou gaan’’, zegt Risje, doelend op de puntentelling die Woningstichting Den Helder hanteert voor de toewijzing van een huurwoning. ,,We hebben altijd in Den Helder gewoond en gewerkt. Altijd gehuurd. In het verleden is wel eens gezegd dat de oudere huurders zich geen zorgen hoefden te maken. Daaraan hebben we ons vastgehouden. Ik ken meer mensen van onze leeftijd die zo denken. Die weten niet beter. Verderop in onze straat woont een weduwvrouw alleen in zo’n groot huis. Zelfde verhaal.’’

Sinds tweeënhalf jaar staat het echtpaar Friskus ingeschreven voor een andere, gelijkvloerse woning. Het puntenaantal is steeds niet genoeg om in aanmerking te komen voor de flats waarvoor ze zich inschrijven. ,,Eindigen we als zeventiende op de lijst, of elfde. Voor het Heiligharn eindigden we op de 44e plek. Dat hoef je al helemaal niet te proberen. Een week of zes geleden ben ik zo nijdig geworden. Ik moest maar bij de WMO aankloppen voor een traplift. Maar daarmee alleen ben je niet geholpen. Het is ook de tuin, die onderhield mijn man altijd. Dat gaat nu niet meer. En we laten een mooi, groot huis achter. Voor een gezin.’’

Regels zijn regels
Risje Friskus beseft dat regels nu eenmaal regels zijn. ,,Ik moet me er maar bij neerleggen. We zullen hier wel moeten blijven wonen. Ik vind alleen dat Woningstichting best wat meer rekening mag houden met de oudere ouderen. En dan bedoel ik niet de zestigplussers. Moeten we nog vijf jaar wachten tot we genoeg punten hebben? Dan heb je kans dat een van ons dat niet meer meemaakt.’’

Het echtpaar Friskus heeft hun situatie neergelegd bij het klachtenmeldpunt dat de fracties van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp en de PVV deze zomer hebben opgezet. ,,Het verhaal van de familie Friskus staat niet op zich zelf’’, zegt Mirjam Dijk van Behoorlijk Bestuur. ,,Er zijn meerdere meldingen binnen gekomen van oudere huurders die te weinig punten hebben voor een gelijkvloerse woning. Schrijnende verhalen van onze senioren die geen kant op kunnen door het het beleid van Woningstichting’’, zegt het gemeenteraadslid.

Oplossing
Ze legde contact met Woningstichting en kreeg daar het beleid uitgelegd. ,,Dat had ik natuurlijk al gelezen maar ik vroeg mij gewoon echt af of er ook een regeling is voor ouderen. Ik kreeg als antwoord dat deze mensen zich tien jaar eerder hadden moeten inschrijven. Maar niet iedereen weet hoe de regels zijn en niet iedereen is bekwaam met de computer. Deze mensen dachten net als zo vele ouderen: ik ben klant en sta dus ook ingeschreven. Deze groep (en het is een grote groep) laat vaak een eengezinswoning achter die perfect is voor jonge gezinnen. Laten we in plaats van op de regels te wijzen een oplossing vinden en als organisatie wonen op maat aanbieden. Een oplossing is niet heel moeilijk: laat medewerkers van het klantcontactcentrum contact opnemen met deze groep. En bespreek of de bewoners weten van dit gegeven en biedt aan om ze in te schrijven. Je zou woningruil kunnen aanmoedigen. Het mag niet zo eindigen dat deze mensen straks uit elkaar worden gehaald omdat een van hen niet meer boven kan komen. We mogen deze mensen niet in de kou laten staan.’’

Mirjam Dijk gaat over het huidige beleid van Woningstichting vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders.

Geen uitzondering
,,Wij maken voor dergelijke situaties geen uitzondering’’, meldt woordvoerder Sander Quartel namens Woningstichting. ,,Het feit dat inschrijven nodig is om een andere woning toegewezen te krijgen, gebruiken we al jaren en staat vermeld op onze website en Woonmatchkopnh.nl. Wij communiceren dit ook regelmatig in ons Woonmagazine. Iedereen die op den duur graag wil verhuizen kan zich inschrijven als woningzoekende bij Woonmatchkopnh.nl. Vanaf dat moment ontvang je voor elke dag dat je ingeschreven staat automatisch een zoekpunt. Woningzoekenden die dus langer ingeschreven staan hebben meer zoekpunten opgebouwd op basis van inschrijfduur. Het is daarom belangrijk dat woningzoekenden zich tijdig inschrijven bij Woonmatch. Het inschrijfproces is digitaal en vrij eenvoudig. Indien dat nodig is, kunnen wij de inschrijving ook op het Woonplein verzorgen. Onlangs hebben we voor een aantal complexen de leeftijdsgrens van voorkeursleeftijd 60 jaar naar 65 jaar opgetrokken waarmee 65-plussers meer kans maken om in aanmerking te komen voor een passende woning.’’

 

Behoorlijk Bestuur heeft de ambitie om de grootse partij in de gemeenteraad te worden.

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel: 06 82468791 of 0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel: 06 82468791 of 0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

 Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER