Schriftelijke vragen over vetrek complete RvC Port of Den Helder
SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE
Betreft: Vertrek leden Raad van Commissarissen Port of Den Helder
Den Helder, 16 december 2025
Geacht college,
Naar aanleiding van een persbericht waarin wordt aangekondigd dat alle huidige leden van de Raad van Commissarissen (RvC) van Port of Den Helder per 31 december aanstaande hun functie neerleggen en dat wordt gestart met de werving van een nieuwe voorzitter en commissarissen, stelt de fractie Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp onderstaande schriftelijke vragen.
Gezien de positie van de gemeente Den Helder als enig aandeelhouder en het grote belang van goed bestuur, continuïteit en adequaat toezicht bij Port of Den Helder, acht onze fractie het noodzakelijk dat hierover volledige en transparante duidelijkheid wordt verschaft.
- Over de reden van vertrek
1.1 Kan het college per vertrekkend lid van de Raad van Commissarissen aangeven wat de exacte reden is van het vertrek?
1.2 Zijn deze redenen door het college beoordeeld op mogelijke risico’s voor integriteit, governance of de continuïteit van Port of Den Helder? - Over het collectieve vertrek van de Raad van Commissarissen
2.1 Hoe beoordeelt het college het feit dat alle leden van de Raad van Commissarissen gelijktijdig vertrekken?
2.2 Acht het college dit wenselijk vanuit het oogpunt van continuïteit van toezicht en bestuurlijke stabiliteit? - Over de gevolgen voor bestuur en organisatie
3.1 Heeft het vertrek van de volledige Raad van Commissarissen gevolgen voor het dagelijks bestuur en de strategische koers van Port of Den Helder?
3.2 Ziet het college risico’s voor lopende projecten, investeringen of samenwerkingsverbanden? - Over de tijdelijke borging van toezicht
4.1 Op welke wijze wordt het toezicht op het bestuur van Port of Den Helder geborgd in de periode tussen het vertrek van de huidige Raad van Commissarissen en de benoeming van nieuwe commissarissen?
4.2 Worden hiervoor tijdelijke voorzieningen getroffen, en zo ja welke? - Over de rol van de aandeelhouder
5.1 Op welke wijze heeft de gemeente Den Helder, als enig aandeelhouder, ingestemd met of invloed gehad op het moment en de wijze van aftreden van de leden van de Raad van Commissarissen?
5.2 Is de gemeenteraad vooraf geïnformeerd over dit collectieve vertrek? - Over opzegtermijnen en contractuele afspraken
6.1 Welke opzegtermijnen gelden contractueel voor leden van de Raad van Commissarissen van Port of Den Helder?
6.2 Is in dit geval aan deze opzegtermijnen voldaan?
6.3 Indien hiervan is afgeweken, wat is daarvan de reden en op welke juridische grondslag? - Over de wervingsprocedure voor een nieuwe Raad van Commissarissen
7.1 Welke criteria hanteert het college bij de werving van de nieuwe voorzitter en commissarissen?
7.2 Op welke wijze wordt gewaarborgd dat de nieuwe Raad van Commissarissen beschikt over voldoende lokale, maritieme en bestuurlijke kennis?
7.3 Wordt de gemeenteraad betrokken bij of geïnformeerd over de profielschetsen en benoemingen? - Over lessen voor governance
8.1 Welke lessen trekt het college uit dit gelijktijdige vertrek voor de governance en aandeelhoudersstrategie van Port of Den Helder?
8.2 Worden maatregelen overwogen om herhaling in de toekomst te voorkomen?
Hoogachtend,
- van Wamel
Fractievoorzitter
Behoorlijk Bestuur voor Den Helder & Julianadorp