2025 juni 04 BB schrijft: NOORD-HOLLANDS NOORDERKWARTIER (HHNK)

BB schrijft: NOORD-HOLLANDS NOORDERKWARTIER (HHNK)

BB schrijft: NOORD-HOLLANDS NOORDERKWARTIER (HHNK)

BRIEF AAN HET HOOGHEEMRAADSCHAP NOORD-HOLLANDS NOORDERKWARTIER (HHNK)

In aanloop naar de commissiebehandeling van het project Dijkkwartier binnen het Hoogheemraadschap Noord-Hollands Noorderkwartier (HHNK), heeft Behoorlijk Bestuur een brief gestuurd. 

In deze brief uiten wij onze zorgen over het Dijkkwartier-plan zoals dat nu voorligt. We stellen kritische vragen over de verdwenen functie van de Zeedijk als calamiteitenopstelterrein, de risico’s van bouwen dicht tegen het dijklichaam, de ondertoezichtstelling van de Woningstichting, en de onduidelijkheid over eigenaarschap en toekomstige sloopclaims.

Daarnaast benoemen we dat het waterschap zich niet moet laten meeslepen in politieke ontwikkelambities van anderen, maar zelf haar prioriteiten en integrale waterveiligheidsbeleid moet blijven volgen. Ook vragen we aandacht voor mogelijke kwelvorming en veranderingen in de waterhuishouding buitendijks en binnendijks.

De brief is opgesteld in samenwerking met betrokken bestuurders en is bedoeld om bij te dragen aan een weloverwogen besluitvorming binnen HHNK.

Sylvia Hamerslag 

 

Aan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier⤵️

Aan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Betreft: Zienswijze Behoorlijk Bestuur Den Helder over project Dijkkwartier

Ten behoeve van de gezamenlijke commissievergadering van 11 juni waarin het project Dijkkwartier aan de orde komt, brengen wij vanuit de fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp onze zienswijze en bijbehorende aandachtspunten onder uw aandacht.

Als lokale partij, nauw betrokken bij de besluitvorming in de gemeenteraad van Den Helder, delen wij meerdere zorgen die ook bij u leven. Deze betreffen onder meer de waterveiligheid, het ontbreken van een risicoanalyse, het onduidelijke eigenaarschap van de gronden, en de positie van het Hoogheemraadschap in dit traject.

Wij stellen daarom de volgende punten en vragen aan de orde:

– Bij calamiteiten of piekdrukte op de veerboot naar Texel, werd de Helderse Zeedijk traditioneel ingezet als noodopstelterrein. Dit diende om verkeersinfarcten in de stad te voorkomen. In hoeverre is deze cruciale nevenfunctie meegenomen in het project Dijkkwartier? Uit de huidige plannen blijkt dat deze functie volledig komt te vervallen zonder alternatieve oplossing.

– Na 2030 lijkt het TESO-opstelterrein volledig plaats te moeten maken voor woningbouw, tot aan de haven toe. Is HHNK akkoord met deze functiewijziging? Hoe wordt in dat geval de verkeersstroom richting Texel opgevangen, en op welke alternatieve locaties kan bij vertraging of overbelasting alsnog verkeer worden opgevangen?

– De Woningstichting Den Helder, destijds initiatiefnemer, staat onder verscherpt toezicht van de Autoriteit Woningcorporaties. Zij heeft inmiddels te kennen gegeven niet langer zelfstandig in staat te zijn het Dijkkwartier uit te voeren. Andere partijen zijn tot op heden niet gevonden. Tegelijkertijd spreekt ook de gemeentelijke accountant ernstige bedenkingen uit bij de jaarrekening van 2024 over dit project. Hoe zijn deze risico’s en verantwoordelijkheden inzichtelijk gemaakt richting het Hoogheemraadschap? Is duidelijk wie garant staat voor het project?

– Diverse woningen staan nu al direct tegen de dijkweg. Zijn deze volledig conform vergunningen gebouwd? Waren er vanuit het Hoogheemraadschap aanvullende voorwaarden? Wat betekent dit voor toekomstige dijkverhoging of -versterking? Heeft het gehele gebied ten zuiden van de dijkweg een woonbestemming, en wie is daar juridisch eigenaar van?

Verder hebben wij aanvullende vragen die raken aan de kerntaken van HHNK:

– Is HHNK eerder betrokken of geconsulteerd bij de afwegingen omtrent waterveiligheid en woningbouw in dit gebied?

– Heeft HHNK formeel ingestemd met deze ruimtelijke plannen, specifiek wat betreft bouwen op of tegen het beschermde dijklichaam?

– Welk ruimtebeslag acht HHNK nodig voor toekomstig dijkonderhoud of zeespiegelstijging? Wordt hiermee voldoende rekening gehouden in het voorliggende plan?

– Hoe wordt de vrije publieke toegang en het beheer van de dijk gewaarborgd als hier woningbouw plaatsvindt?

– In het publieke debat is meerdere malen gesteld dat het Dijkkwartier de dijk “onbreekbaar” zou maken. Is dit technisch onderbouwd door HHNK, of betreft dit politieke beeldvorming? De laatste veiligheidsanalyses wijzen ons inziens eerder op zwakke schakels elders, bijvoorbeeld bij het Kaaphoofd.

– Als HHNK onafhankelijk tot een dijkverzwaring zou besluiten, zou deze locatie dan daadwerkelijk prioriteit hebben? Of wordt nu meebewogen met politieke ontwikkelambities?

– Dreigt het Hoogheemraadschap haar onafhankelijke waterveiligheidsrol te verliezen door zich te voegen naar gemeentelijke ontwikkeldoelen? Is dit wenselijk?

– Wat is de juridische status van het dijktracé in het plangebied? Ligt dit bij HHNK, bij de gemeente of bij derden? Wat betekent dat voor de zeggenschap van het Hoogheemraadschap?

– Wordt in het plan voldoende rekening gehouden met de scheiding tussen buitendijks en binnendijks water? Is het risico op kwelvorming, stijgende kweldruk en waterbelasting op aangrenzende gebieden in beeld gebracht? En is dat onafhankelijk getoetst door HHNK?

Tot slot merken wij op dat wij bouwen aan de noordzijde van de dijkweg in beginsel niet uitsluiten, mits zonder verplichtingen tot sloop bij dijkverzwaring. Er moet ruimte blijven voor toekomstige dijkversterking, zonder claims of planschaderisico’s die voortkomen uit het bouwen op of tegen de dijk.

Wij roepen HHNK op tot grote zorgvuldigheid, en vragen terughoudendheid met het doen van werkzaamheden aan de dijk zolang daar geen directe waterstaatkundige opgave voor ligt. In onze ogen ontbreekt op dit moment iedere risicoanalyse. Dit is ontoereikend voor een project met deze omvang en complexiteit. Alleen bij duidelijkheid over eigenaarschap, verantwoordelijkheden en toekomstig dijkbeheer kan van een gedragen samenwerking sprake zijn.

Met vriendelijke groet,

S. Hamerslag, 

Fractievoorzitter Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp 

 

Behoorlijk Bestuur
18 Maart 2026
Stem Lijst 1

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

    Naam *

    Email *

    Onderwerp (optie)

    Bericht aan ons


     Voor meer NIEUWS klik HIER


    Wie zijn wij? klik HIER