SCHRIFTELIJKE VRAGEN Structurele afvalproblematiek en falend pasjessysteem in de binnenstad en omgeving
Onderwerp: Structurele afvalproblematiek en falend pasjessysteem in de binnenstad en omgeving
Den Helder 14 juni 2025
Geacht college,
Onze fracties ontvingen opnieuw alarmerende signalen van bewoners uit de binnenstad en omgeving over ernstige afvalproblematiek in combinatie met het pasjessysteem voor ondergrondse containers. Zij geven aan dat dit probleem al sinds 2020 onder de aandacht is gebracht, onder meer in het participatieplatform “In Gesprek Den Helder” en bij een gemeentelijke informatiesessie. Ondanks herhaalde meldingen is de situatie inmiddels verslechterd. De kern van het probleem lijkt te liggen in het feit dat tijdelijke bewoners, waaronder arbeidsmigranten, geen HVC-pas krijgen uitgereikt, waardoor afval zich ophoopt rondom de containers. Daarnaast is de communicatie over het gebruik van het afvalsysteem ontoereikend, vooral voor bewoners die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Wat vindt u van deze voor ons duidelijke constatering of herkent en erkent deze wederom niet?
Wij stellen u hierover ondanks uw constante gebrek aan enige zelfreflectie de volgende schriftelijke vragen:
- Is het college ermee bekend dat tijdelijke bewoners in de binnenstad, waaronder arbeidsmigranten in veel gevallen géén toegangspas ontvangen voor ondergrondse containers?
- Op welke wijze wordt door de gemeente gecontroleerd of de toegangsvoorziening tot afvalcontainers bij tijdelijke of zelfs niet-ingeschreven bewoners wél geregeld is?
- Buurtbewoners die meldingen deden begrepen van de gemeente dat kamerverhuurpanden als bedrijfsmatige bewoning worden beschouwd, en dat daarom huurders, vaak zonder toegangspas, zich genoodzaakt zien afval naast de containers te plaatsen, met overlast en vervuiling als gevolg. Kan het college toelichten geven op deze toch wel alarmerend signaal? note: Een antwoord als wij herkennen ons hier niet in is wat ons betreft onacceptabel
- Herkent het college dat het huidige pasjessysteem in de binnenstad en omgeving niet goed functioneert in buurten met veel tijdelijke bewoners, taalbarrières en frequente wisselingen in samenstelling van huishoudens?
- Wordt er op dit moment gewerkt met meertalige communicatie (zoals infographics of flyers) rondom het afvalsysteem? Zo ja, in welke talen en hoe vaak worden deze verspreid?
- Welke structurele oplossingen onderzoekt het college om de afvalproblematiek in de binnenstad eo tegen te gaan, en is het college bereid het pasjessysteem opnieuw te evalueren, inclusief de mogelijkheid tot afschaffing of alternatieve toegangsvormen?
- Hoe beoordeelt het college de huidige leefomstandigheden in de binnenstad op het gebied van openbare hygiëne en veiligheid, en ziet het college hierin aanleiding tot versnelde actie?
- Is het college bereid om, in overleg met bewoners, op korte termijn aanvullende maatregelen te treffen om de leefbaarheid rond containers in de binnenstad te verbeteren, zoals verruiming van toegang, betere voorlichting of fysieke aanpassingen?
Namens de fracties
Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp,
S. Hamerslag
Fractie Pastoor
M. Dijk
Behoorlijk Bestuur
18 Maart 2026
Stem Lijst 1
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken
Voor meer NIEUWS klik HIER
Wie zijn wij? klik HIER