2025 juni 16 ACTIE COLLEGE NA KLACHTEN BEWONERS EN SCHRIFTELIJKE VRAGEN FRACTIE BEHOORLIJK BESTUUR

ACTIE COLLEGE NA KLACHTEN BEWONERS EN SCHRIFTELIJKE VRAGEN FRACTIE BEHOORLIJK BESTUUR

ACTIE COLLEGE NA KLACHTEN BEWONERS EN SCHRIFTELIJKE VRAGEN FRACTIE BEHOORLIJK BESTUUR

 

Naar aanleiding van de klachten van bewoners van ’t Laar en de schriftelijke vragen die door onze fractie zijn ingediend, heeft het college pas actie ondernomen. De aanvullende informatievoorziening, zoals het organiseren van een bewonersavond en het verspreiden van een brief met schetsopties voor de herinrichting van het bosplantsoen, is pas opgepakt nadat bewoners hun zorgen hebben geuit en onze fractie deze formeel onder de aandacht heeft gebracht.

Hieronder de analyse van de beantwoording van het college, waarin wij de sterke en zwakke punten benoemen.

➡️Bijlage – 445766 Antwoorden op schriftelijke vragen bewonersavond ’t Laar burgerparticipatie en zorgen omwonenden ➡️445766 Antwoorden op schriftelijke vragen bewonersavond ’t Laar burgerparticipatie en zorgen omwonenden

Analyse beantwoording schriftelijke vragen bewonersavond ’t Laar

Sterke punten in de beantwoording

  • Het college erkent dat de grote opkomst bij de bewonersavond een signaal is van betrokkenheid van inwoners.
  • Naar aanleiding van de klachten van bewoners en de ingediende schriftelijke vragen is er aanvullende informatie verstrekt. Dit is gebeurd via een bewonersavond en een brief met ontwerpopties voor de herinrichting van het bosplantsoen.
  • Bewoners hebben de mogelijkheid gekregen om voorkeuren aan te geven over drie schetsontwerpen voor de herplant.

Zwakke punten in de beantwoording

  • Het college geeft aan geen aanleiding te zien om te spreken van gebrekkige of achterhaalde participatie, ondanks de reacties van bewoners en de noodzaak om achteraf alsnog informatie te verstrekken.
  • Er worden geen concrete verbeteracties genoemd om het proces van communicatie en participatie structureel te versterken.
  • Het college stelt dat er geen sprake is van beperkt draagvlak, terwijl er signalen zijn dat bewoners zich overvallen en onvoldoende betrokken hebben gevoeld.
  • Het college benadrukt dat het om regulier onderhoud gaat en niet om gebiedsontwikkeling. Hierdoor vond men voorafgaande inspraak niet nodig, terwijl bewoners de impact wel als groot hebben ervaren.
  • De extra informatievoorziening, zoals de brief en de bewonersavond, is pas op gang gekomen nadat er signalen van onvrede kwamen en onze schriftelijke vragen waren ingediend. 

 

Behoorlijk Bestuur
18 Maart 2026
Stem Lijst 1

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

    Naam *

    Email *

    Onderwerp (optie)

    Bericht aan ons


     Voor meer NIEUWS klik HIER


    Wie zijn wij? klik HIER