❗Visie BOUWEN, Slimme LOGISTIEK en inwoners gericht
Visie BOUWEN, Slimme LOGISTIEK en inwoners gericht
Samenvattende:
De logistieke dimensie van woningbouw, infrastructuur en bedrijvigheid wordt in Den Helder vaak onderschat. Behoorlijk Bestuur pleit daarom voor een integrale aanpak waarin bereikbaarheid, bevoorrading en ruimte voor logistiek standaard onderdeel zijn van ruimtelijke plannen. Geen blind beleid voor zero-emissiezones of autoluwe gebieden zonder alternatieven, maar maatwerk dat rekening houdt met onze ondernemers én inwoners. We bouwen niet alleen aan woningen en wijken, maar ook aan een bereikbare en leefbare gemeente, met slimme logistiek als noodzakelijke schakel.
Voorkom dat inwoners tussen wal en schip raken:
Slimme logistiek en goede ruimtelijke (her) inrichting mogen nooit ten koste gaan van de leefbaarheid of het overzicht voor inwoners. Behoorlijk Bestuur wil voorkomen dat inwoners opnieuw verdwalen in een wirwar van loketten, pilots of projectstructuren, zoals we eerder zagen bij het gebiedsgericht werken in Julianadorp.
- Wij staan voor duidelijke communicatie,
- heldere aanspreekpunten en zichtbare afstemming tussen gemeente, uitvoerders en bewoners.
- Of het nu gaat om afvalinzameling, tijdelijke bouwroutes of afsluitingen in de wijk: inwoners moeten erop kunnen rekenen dat zij worden geïnformeerd, betrokken en niet vergeten.
Hieronder de meer uitgebreide visie ⤵️
I. Woningbouw en logistiek
We bouwen nieuwe woningen, en herstructureren wijken en buurten en plegen groot onderhoud. Bouwlogistiek en bereikbaarheid spelen daarbij een rol, vooral gezien onze beperkte ontsluitingswegen.
Visie:
Behoorlijk Bestuur wil woningbouwprojecten vooraf laten toetsen op bereikbaarheid voor leveranciers, bouwverkeer en servicebedrijven. Maar ook gericht op inwoners die mogelijk al in dit gebied wonen. Ook bij tijdelijke projecten zoals flexwoningen moet circulatie voor hulpdiensten, leveranciers en vuilophaal gewaarborgd blijven. De inzet van bouwhubs is in Den Helder beperkt haalbaar, maar een tijdelijke logistieke bufferzone bij grotere bouwlocaties kan zinvol zijn.
II. Herinrichting bedrijventerreinen en winkelgebieden
Er is geen grote druk op ruimte zoals in de Randstad, maar onze bedrijventerreinen kennen wel knelpunten in bereikbaarheid, parkeren.
Visie:
Behoorlijk Bestuur pleit voor behoud van bedrijventerreinen voor economische functies, met ruimte voor moderne logistiek. We zijn voor het combineren van functies (bijv. zonnepanelen en laadplekken bij parkeerplaatsen), maar niet ten koste van werkgelegenheid of ruimte voor lokale ondernemers.
III. Straten en pleinen op de schop
De herinrichting van het Stadshart en grote infrastructurele werken zoals gebied Koningsplein eo, Nieuw Den Helder, Ruyghweg en (Bloemkool) wijken in Julianadorp brengen hinder en onduidelijkheid met zich mee.
Visie:
Behoorlijk Bestuur vraagt structureel om betere afstemming tussen gemeente, nutsbedrijven, bewoners en ondernemers. Vaak wordt logistiek verkeer hierbij vergeten: bezorging en bevoorrading stagneert bij langdurige afsluitingen. Wij pleiten voor betere digitale informatievoorziening, duidelijke omleidingen, en betrokkenheid van ondernemers en inwoners bij de planning.
IV. Autoluwe zones en zero-emissie logistiek
Er zijn plannen voor een autoluw Stadshart, en de gemeente wil op termijn naar meer emissievrije zones, al is dit gelukkig nog niet concreet.
Visie:
Behoorlijk Bestuur is kritisch op rigide autoluw-beleid zolang er geen volwaardige alternatieven zijn. Zero-emissielogistiek mag geen excuus worden om ondernemers extra kosten of restricties op te leggen. We zijn voor vrijwillige geleidelijke verduurzaming, met ondersteuning voor kleine ondernemers en inwoners TLN’s aandacht voor uitzonderingen voor zwaar verkeer is in onze ogen terecht.
V. Laadinfrastructuur en truckparkeren
We kennen nauwelijks logistieke knelpunten met vrachtwagenparkeren, maar laadpalen voor bestelverkeer zijn wel een aandachtspunt.
Visie:
Behoorlijk Bestuur wil uitbreiding van laadcapaciteit, vooral bij sportparken, bedrijventerreinen en winkelgebieden. Truckparkeren is bij ons geen urgent thema, maar we willen voorkomen dat overnachtingen van vrachtwagens plaatsvinden op ongewenste plekken in woonwijken.
VI. Afval- en retourlogistiek
Bij nieuwbouw en sloop/renovatie komt veel puin en afval vrij. Logistieke teruglevering (zoals bij pakketdiensten) groeit ook.
Visie:
Behoorlijk Bestuur pleit voor meer centrale afvalverzamelplekken bij nieuwbouw, en voor een eerlijk systeem voor retourlogistiek dat niet leidt tot meer verkeer door smalle woonstraten. De gemeentelijke afvalverwerking (inclusief pasjessysteem) moet daarin beter functioneren.
Behoorlijk Bestuur
18 Maart 2026
Stem Lijst 1
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken
Voor meer NIEUWS klik HIER
Wie zijn wij? klik HIER