De Falgatuinen is het gebied tussen de Texelstroomlaan, Marsdiepstraat en Eendrachtstraat waar de zogenoemde tiny houses staan. Dat zijn kleine woningen waarbij duurzaamheid en milieubewust wonen voorop staan.

Twee bewoners, David Handgraaf en Bart Duijvelshoff, zeggen dat Woningstichting de wegen verkeersonveilig heeft laten aanleggen. Zo zijn er geen voetpaden. Dat vraagt volgens hen om problemen omdat bewoners en hun kinderen op de rijbaan moeten lopen en makkelijk door een auto of ander voertuig kunnen worden geraakt. De manier waarop de wegen zijn ingericht nodigt volgens de twee bewoners uit tot hard rijden. Zij vrezen dat er met scooters en fatbikes door de wijk zal worden gescheurd. De twee mannen zeggen ook namens andere bewoners te spreken.

Vraagstukken

Op vragen van BB zegt het college dat de inrichting van de wegen voldoet aan de CROW-normen. CROW bedenkt oplossingen voor vraagstukken over infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer in Nederland.

De straat (rijloper) heeft een beperkte breedte en auto’s kunnen elkaar niet zomaar passeren, antwoordt het college. Een afwerking met grijze keien waar ruimte is voor groen aan weerszijden van de wegen, zorgt ervoor dat de weg optisch smaller is, maar houdt wel rekening met de noodzakelijke bereikbaarheid voor hulpdiensten.

Ook het college wil niet dat de bewoners last krijgen van scooters en fatbikes, blijkt uit de antwoorden. Aan het einde van de Markstraat wordt daarom een flinke groene barrière aangelegd met struiken en bomen. Daarnaast komt er een klaphek richting de Texelstroomlaan. Fietsers zullen altijd moeten afstappen, dit zal de snelheid volgens het college flink doen verminderen.

Het college bevestigt dat ’er door enkele bewoners zorgen zijn geuit over verkeersveiligheid en de inrichting van de openbare ruimte’. Die signalen worden serieus genomen, zeggen burgemeester en wethouders. In het ontwerp zijn verkeersdrempels en bebording opgenomen, schrijft het college aan de raad. Daarnaast is de verkeersveiligheid ondervangen door de wegen deels af te sluiten om sluiproutes te voorkomen. De routing door de Falgatuinen die daardoor ontstaat, is volgens het stadsbestuur enkel aantrekkelijk voor bestemmingsverkeer en ontmoedigt ander verkeer.

Hele buurt

Het is niet zo dat niet naar de bewoners is geluisterd, benadrukt het college: ’Het is niet zo dat een hele buurt zich niet gehoord voelt. Op 2 april 2024 hebben we samen met Woningstichting Den Helder een informatieavond georganiseerd in het Fundament. Tijdens deze inloopavond is er veel informatie gegeven over het ontwerp van de openbare ruimte. Over het algemeen waren de bewoners tevreden, enkele bewoners hadden wat vragen en opmerkingen. Met enkele wensen hebben wij ook wat gedaan. Maar de basis van het ontwerp; de meanderende wegen die eenduidig door het hele gebied lopen hebben wij in stand gehouden.’