SCHRIFTELIJKE VRAGEN STELLEN HELPT: ANTWOORDEN KOMEN, MAAR VIA DE KRANT…
SCHRIFTELIJKE VRAGEN STELLEN HELPT: ANTWOORDEN KOMEN, MAAR VIA DE KRANT…
Op 7 mei heeft Behoorlijk Bestuur schriftelijke vragen ingediend over de verkeersonveilige en versteende inrichting van de Falgatuinen. Terwijl we formeel nog geen reactie van het college hebben ontvangen, heeft de krant inmiddels wél antwoorden gepubliceerd.
Wat blijkt uit het artikel? Het college stelt dat de inrichting voldoet aan de CROW-normen en dat er geen aanpassingen aan de wegen komen. De grijze keien en optische versmalling zouden voldoende zijn, en aan het einde van de Markstraat wordt een groene barrière met een klaphek gerealiseerd. Het college benadrukt dat er verkeersdrempels en bebording zijn opgenomen, en dat de routing enkel aantrekkelijk zou zijn voor bestemmingsverkeer. Ook wordt verwezen naar een informatieavond van april 2024, waarbij volgens het college bewoners in het algemeen tevreden waren.
Wij wachten het officiële antwoord van het college af, want pas dan kunnen wij bepalen welke vervolgstappen nodig zijn. Maar één ding is duidelijk: dankzij onze inzet en de gestelde vragen is er beweging gekomen in een dossier dat al 12 maanden stilstond. We blijven dit kritisch volgen en staan klaar om, indien nodig, vervolgvragen te stellen of een motie in te dienen.
Artikel in het Noordhollands Dagblad 17 juni 2025 ⤵️
Wegen rond tiny houses niet aangepast
Den Helder De wegen in de Falgatuinen zijn verkeersveilig en worden niet aangepast aan de wensen van enkele bewoners die vinden dat het anders moet. Dat antwoorden burgemeester op vragen van Behoorlijk Bestuur.
De Falgatuinen is het gebied tussen de Texelstroomlaan, Marsdiepstraat en Eendrachtstraat waar de zogenoemde tiny houses staan. Dat zijn kleine woningen waarbij duurzaamheid en milieubewust wonen voorop staan.
Twee bewoners, David Handgraaf en Bart Duijvelshoff, zeggen dat Woningstichting de wegen verkeersonveilig heeft laten aanleggen. Zo zijn er geen voetpaden. Dat vraagt volgens hen om problemen omdat bewoners en hun kinderen op de rijbaan moeten lopen en makkelijk door een auto of ander voertuig kunnen worden geraakt. De manier waarop de wegen zijn ingericht nodigt volgens de twee bewoners uit tot hard rijden. Zij vrezen dat er met scooters en fatbikes door de wijk zal worden gescheurd. De twee mannen zeggen ook namens andere bewoners te spreken.
Vraagstukken
Op vragen van BB zegt het college dat de inrichting van de wegen voldoet aan de CROW-normen. CROW bedenkt oplossingen voor vraagstukken over infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer in Nederland.
De straat (rijloper) heeft een beperkte breedte en auto’s kunnen elkaar niet zomaar passeren, antwoordt het college. Een afwerking met grijze keien waar ruimte is voor groen aan weerszijden van de wegen, zorgt ervoor dat de weg optisch smaller is, maar houdt wel rekening met de noodzakelijke bereikbaarheid voor hulpdiensten.
Ook het college wil niet dat de bewoners last krijgen van scooters en fatbikes, blijkt uit de antwoorden. Aan het einde van de Markstraat wordt daarom een flinke groene barrière aangelegd met struiken en bomen. Daarnaast komt er een klaphek richting de Texelstroomlaan. Fietsers zullen altijd moeten afstappen, dit zal de snelheid volgens het college flink doen verminderen.
Het college bevestigt dat ’er door enkele bewoners zorgen zijn geuit over verkeersveiligheid en de inrichting van de openbare ruimte’. Die signalen worden serieus genomen, zeggen burgemeester en wethouders. In het ontwerp zijn verkeersdrempels en bebording opgenomen, schrijft het college aan de raad. Daarnaast is de verkeersveiligheid ondervangen door de wegen deels af te sluiten om sluiproutes te voorkomen. De routing door de Falgatuinen die daardoor ontstaat, is volgens het stadsbestuur enkel aantrekkelijk voor bestemmingsverkeer en ontmoedigt ander verkeer.
Hele buurt
Het is niet zo dat niet naar de bewoners is geluisterd, benadrukt het college: ’Het is niet zo dat een hele buurt zich niet gehoord voelt. Op 2 april 2024 hebben we samen met Woningstichting Den Helder een informatieavond georganiseerd in het Fundament. Tijdens deze inloopavond is er veel informatie gegeven over het ontwerp van de openbare ruimte. Over het algemeen waren de bewoners tevreden, enkele bewoners hadden wat vragen en opmerkingen. Met enkele wensen hebben wij ook wat gedaan. Maar de basis van het ontwerp; de meanderende wegen die eenduidig door het hele gebied lopen hebben wij in stand gehouden.’
Schriftelijke vragen over verkeersonveilige en versteende inrichting Falgatuinen⤵️
Den Helder, 7 mei 2025
Geacht college,
De fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp heeft een brief ontvangen van een bewoner van het Markpad. Deze brief schijnt tevens verzonden te zijn aan andere fracties, de woningstichting, het college, de media en de verantwoordelijke wethouder. De inhoud ervan vraagt om een serieuze bestuurlijke reactie.
Wij stellen u daarom de volgende schriftelijke vragen:
- Bent u bekend met de brief een bezorgde bewoner, waarin deze namens meerdere bewoners zijn zorgen uit over de huidige en toekomstige inrichting van de Falgatuinen?
- De brief van de bezorgde stelt dat bewoners al zeker anderhalf jaar proberen in gesprek te gaan met de woningstichting en de gemeente over verkeersveiligheid, maar telkens van het kastje naar de muur worden gestuurd. Herkent u dit signaal? Welke gesprekken zijn tot nu toe gevoerd met bewoners, en hoe zijn deze verlopen?
- In de brief wordt met name de aanleg van een brede klinkerweg vanaf de Markstraat tot het eind van het Markpad als onveilig bestempeld, mede omdat dit doodlopende straten zijn. Klopt het dat hier een brede weg wordt aangelegd die in uitstraling niet aansluit op het feit dat het om doodlopende straten gaat?
- Acht u het verantwoord om deze wegen zo aan te leggen, zonder fysieke barrières, voetpaden of snelheidsremmende maatregelen, in een gebied waar ook jonge kinderen wonen?
- Bent u bekend met de situaties waarbij fatbikes, scooters en zelfs scootmobielen over het voetpad of gras met hoge snelheid richting de Texelstroomlaan rijden? Deelt u de zorgen dat hier sprake is van een onveilige weginrichting?
- Kunt u uitleggen waarom het Markpad wordt ingericht als doorgaande weg terwijl het in naam en functie als ‘pad’ moet worden gezien? Is de keuze voor dit ontwerp heroverwogen op basis van bewonersinspraak?
- De aansluiting van het Markpad op de Texelstroomlaan wordt in de brief als zeer gevaarlijk omschreven, mede door de ligging na een onoverzichtelijke bocht en de overgang van een 30 km-zone naar een weg waar sneller gereden wordt. Is hiernaar een verkeersonderzoek gedaan? Zo nee, bent u bereid dit alsnog te doen?
- Kunt u bevestigen dat vergelijkbare zorgen ook leven bij bewoners aan het Runpad en de Leijloop? Wat is uw reactie op de klacht dat hier eveneens brede wegen worden aangelegd zonder voetpad of woonerfkarakter?
- In nieuwsbrief 10 over de Falgatuinen schreef de woningstichting dat er gekozen zou worden voor een autoluwe, groen ogende inrichting met smalle straatjes zonder doorgaand verkeer, en dat dit is besproken met de stedenbouwkundige. Acht u de huidige uitvoering nog in overeenstemming met deze belofte?
- In het beeldkwaliteitsplan van West8 (kenmerk 20190215BKP) staat letterlijk dat het gebied parkachtig en groen zou blijven, zonder rooilijnen, met vrije ligging en groene uitstraling. Acht u de huidige uitvoering daarmee in overeenstemming?
- De brief stelt dat Den Helder laag scoort op de landelijke groennorm en dat de oorspronkelijke inrichting van de Falgatuinen juist een kans was om hierin te verbeteren. Bent u het met de fractie eens dat deze kans nu gemist dreigt te worden?
- De bewoners vragen nadrukkelijk om hernieuwd overleg, waarbij ook de gebiedsregisseur en wijkagent worden betrokken. Bent u bereid hier zo spoedig mogelijk gehoor aan te geven?
- Bent u het met ons eens dat verkeersveiligheid een kernverantwoordelijkheid is van de gemeente, en dat het onwenselijk is om pas bij ongelukken te heroverwegen of aanpassingen nodig zijn?
- Tot slot: erkent het college dat bewoners op dit moment het gevoel hebben onvoldoende gehoord te worden in dit proces? En welke concrete stappen gaat u zetten om dat vertrouwen te herstellen?
Met vriendelijke groet,
Namens de fractie Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp,
S. Hamerslag
Behoorlijk Bestuur
18 Maart 2026
Stem Lijst 1
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken
Voor meer NIEUWS klik HIER
Wie zijn wij? klik HIER