2025 juli 01 FOUTIEVE BUSHALTE-INFORMATIE ZET REIZIGERS OP HET VERKEERDE SPOOR

FOUTIEVE BUSHALTE-INFORMATIE ZET REIZIGERS OP HET VERKEERDE SPOOR

FOUTIEVE BUSHALTE-INFORMATIE ZET REIZIGERS OP HET VERKEERDE SPOOR

Wij hebben schriftelijke vragen gesteld 

Hoe betrouwbaar is de informatie die je online vindt over bushaltes in onze gemeente? Helaas blijkt dat op het officiële platform Halteviewer (www.halteviewer.ov-data.nl) verouderde gegevens staan over de toegankelijkheid van haltes in Den Helder en Julianadorp.

Zo wordt bijvoorbeeld de halte Meidoornstraat aan de Jan Verfailleweg onterecht als “ontoegankelijk” weergegeven, terwijl die situatie inmiddels is verbeterd. Dit komt doordat de gemeente geen recente updates heeft doorgegeven aan DOVA, het landelijke coördinatiepunt voor OV-data. En dit is geen incident, het blijkt bij meerdere haltes het geval.

Waarom dit belangrijk is:

• Deze informatie wordt gebruikt door reizigers, beleidsmakers en belangenorganisaties.

• Mensen met een beperking of ouderen vertrouwen op deze gegevens voor hun reisplanning.

• Als deze data niet klopt, leidt dat tot onnodige zorgen of zelfs het mijden van het openbaar vervoer.

Wij vinden dit onacceptabel. Inwoners hebben recht op correcte en actuele informatie, zeker nu het OV-aanbod al zwaar onder druk staat.

Daarom hebben wij van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp schriftelijke vragen ingediend bij het college. We willen weten:

• Wie is verantwoordelijk voor het actualiseren van deze gegevens?

• Wanneer worden deze fouten hersteld?

• En hoe wordt voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw gebeurt?

Onze boodschap is simpel: Als we willen dat mensen blijven kiezen voor het openbaar vervoer, moeten we zorgen dat de informatievoorziening op orde is.

Hieronder onze vragen aan het college⤵️

Den Helder 30 juni 2025 

Reactie op foutieve en verouderde informatie over bushaltes op Halteviewer

De fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp is geïnformeerd over verouderde of onjuiste informatie op het platform halteviewer.ov-data.nl, waarop de toegankelijkheid van bushaltes inzichtelijk wordt gemaakt. 

  • Uit de ontvangen signalen blijkt dat onder andere de halte Meidoornstraat aan de Jan Verfailleweg als “ontoegankelijk” staat aangemerkt, terwijl deze situatie inmiddels is gewijzigd. Dit komt doordat de provincie of gemeente verzuimd heeft om recente gegevens aan te leveren bij DOVA (het landelijke coördinatiepunt voor OV-data). Klopt deze constatering? 
  • Halteviewer is een officiële informatiebron waarop onder andere reizigers, belangenorganisaties en beleidsmakers zich baseren bij het beoordelen van toegankelijkheid van haltes. Als deze gegevens niet actueel zijn, kan dat directe gevolgen hebben voor beleidskeuzes en vervoersvoorzieningen, zeker voor mensen met een beperking of ouderen die afhankelijk zijn van betrouwbare informatie, bent u het met ons eens dat dit zeer belangrijke informatie is? 

Ons verzoek aan het college:

  • Is het college op de hoogte van het bestaan en gebruik van halteviewer?
  • Wie is binnen de gemeente verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de halte-informatie bij DOVA?
  • Worden er momenteel gegevens geactualiseerd en zo ja, op welke termijn mogen we verbetering verwachten?
  • Is de gemeente bereid om actief werk te maken van het actualiseren van deze informatie, zodat inwoners niet worden geconfronteerd met onjuiste aanduidingen over de toegankelijkheid van hun halte?
  • Kan het college nagaan of ook andere haltes in Den Helder en Julianadorp onterecht als “ontoegankelijk” geregistreerd staan?

Wij vinden het onacceptabel dat inwoners mogelijk worden afgeschrikt om gebruik te maken van het OV, enkel en alleen omdat de informatievoorziening niet op orde is. Zeker in een tijd waarin het reguliere openbaar vervoer al onder druk staat en reizigers door verschraling van het aanbod afhaken, moeten we zorgen dat de informatie tenminste klopt, bent u het met onze zienswijze eens? 

 

Namens de fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp 

S. Hamerslag 

 

 

Schriftelijk vragen Reactie op foutieve en verouderde informatie over bushaltes op Halteviewer_

Behoorlijk Bestuur
18 Maart 2026
Stem Lijst 1

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

    Naam *

    Email *

    Onderwerp (optie)

    Bericht aan ons


     Voor meer NIEUWS klik HIER


    Wie zijn wij? klik HIER