2020 augustus 26 Wethouder Biersteker komt haar afspraak niet na

Wethouder Biersteker komt haar afspraak niet na

Wethouder Biersteker komt haar afspraak niet na

Wethouder Biersteker zegt niets te kunnen met de stapel klachten die zij via het Wmo-meldpunt van Behoorlijk Bestuur heeft ontvangen: ’Het is in strijd met de privacyregels’

✅Op verzoek van de wethouder heeft Behoorlijk Bestuur de meldingen vanuit ons WMO meldpunt naar haar doorgezet.
⛔ Helaas besluit zij er voorts niets mee te doen en moesten wij dit via de krant vernemen.
➡️ Wij geven niet op en houden ons meldpunt open:
📧 wmoklachten@gmail.com
📧 uwmeldpunt@gmail.com
NHD:
DEN HELDER
Behoorlijk Bestuur is boos op wethouder Tjitske Biersteker. De wethouder zegt niets te kunnen met klachten over de Wmo die via de klachtenlijn van BB zijn binnengekomen. Vanwege de privacyregels. De fractie van Behoorlijk Bestuur vindt het raar dat zij via de krant moet horen dat de wethouder niets doet met de twintig pagina’s klachten. ,,Zij heeft zelf om die klachten gevraagd en verschuilt zich nu achter privacyregels.’’
Wethouder Biersteker zegt ’een ernstig probleem’ te hebben met de Algemene Verordening Gegevensbescherming: ,,Mensen moeten zelf met hun klachten naar het loket. Eén persoon heeft zich daar met een klacht gemeld en die klacht hebben we zo snel mogelijk opgelost.’’
 
Verbaasd
Toen zij enkele weken geleden hoorde van het meldpunt, was zij daar verbaasd over, erkent zij. Omdat de gemeente zelf nauwelijks klachten krijgt. Ook het aantal klachten dat bij het meldpunt is binnengekomen, kan zij niet plaatsen: ,,Zij hadden het over vierentwintig klachten. Met die stapel papier kan ik niets. Het Wmo-loket is laagdrempelig. Ik heb aan de initiatiefnemers gevraagd om de mensen die zich met klachten melden naar het Wmo-loket te verwijzen. We zijn telefonisch en per e-mail te bereiken.’’
 
Een punt
Zij vraagt zich af wat Behoorlijk Bestuur met de klachtenlijn wil bereiken. ,,Zij willen een punt maken, dat begrijpen wij. Maar wij kunnen vanwege de privacyregels niets met die klachten die zij ons hebben gestuurd. En als zij dit in de commissie willen behandelen, moeten zij die klachten ook anonimiseren. Dan kun je er ook niks mee.’’
Supertrots
De wethouder zegt op 4400 aanvragen die jaarlijks worden behandeld één klacht te hebben ontvangen: ,,Ik ben supertrots op onze organisatie. Natuurlijk kan er iets mis gaan. Als wij dat weten, kunnen wij daarvan leren. Als iemand zich bij het Wmo-loket meldt, gaan wij meteen met zo’n klacht aan de slag. Laagdrempeliger kan niet. Behoorlijk Bestuur blijft pushen, maar bij ons komt niets binnen.’’
 
Keukentafel
BB is stomverbaasd. : ,,De wethouder is op 11 augustus bij ons geweest. Ik heb aan mijn keukentafel één klacht voorgelezen. Zij wilde alle klachten hebben, zodat zij daarmee aan de slag kon. Ik heb dat met Sylvia besproken. Sylvia heeft op 13 augustus twintig pagina’s met klachten naar de wethouder gemaild.’’
Aan de slag
Klopt, zegt Hamerslag: ,,Het antwoord van de wethouder per e-mail was :’Ik ga ermee aan de slag’. Daarna hebben wij niets meer van haar gehoord. En nu moeten we dus via de krant horen dat zij er niets mee doet, omdat het in strijd zou zijn met de privacyregels. Onze fractie inventariseert welke klachten er zijn. We willen weten of er een patroon in te herkennen is.’’
 
Keihard
BB,,Als raadslid heeft Tjitske Biersteker keihard gevochten voor de mensen die gebruik maken van de Wmo-voorzieningen. Als wethouder gedraagt zij zich heel anders. Haar geloofwaardigheid heeft een knauw gekregen. Het is jammer dat zij zich verschuilt achter privacyregels, terwijl zij zelf om de klachten heeft gevraagd en aantoonbaar heeft gezegd dat zij daarmee aan de slag ging. Dat is een politieke doodzonde.’’
Niet zo ingewikkeld
Volgens BB hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn: ,,Elk dienstverlenend bedrijf vraagt zijn klanten of zij tevreden zijn over de dienstverlening? Wat let de medewerkers van het Wmo-loket om de mensen te bellen en hen te vragen of alles naar wens is. Als er klachten zijn, horen zij dat vanzelf.’’
Presenteerblad
Hamerslag: ,,We staan niet tegenover de wethouder, we willen helpen. Problemen worden haar op een presenteerblad aangeboden.’’BB: ,,Het gaat er ons om dat de mensen die hulp nodig hebben geholpen worden. Niet om wie gelijk heeft.’’
 

Behoorlijk Bestuur heeft de ambitie om de grootste partij in de gemeenteraad te worden.

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel: 06 82468791
Na inspreken of Whats-appen wordt u z.s.m teruggebeld
Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel: 06 82468791
Na inspreken of Whats-appen wordt u z.s.m teruggebeld
Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

 Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER