2020 november 24 Blog: WONEN OP MAAT…

Blog: WONEN OP MAAT…

Blog: WONEN OP MAAT…

Super trots ben ik op onze stad en ondernemers die op een gezonde manier bijdragen aan een nog mooiere Gemeente.. Ja, ik blijf een liberaal hart houden en gelukkig is daar bij Behoorlijk Bestuur alle ruimte voor. Ook ben ik blij met een Woningstichting die echt heel veel investeert in ons stadshart en bestaande woningen renoveert. En mooie nieuwe plannen realiseert. Iedereen moet daar het toch mee eens zijn.. Waar ik niet zo blij mee ben zijn de schrijnende verhalen van onze senioren in Den Helder die geen kant op kunnen door het het beleid van de Woningstichting. Ik geef u een casus waarvan ik toestemming heb om deze met u te delen.

***
Familie Friskus woont al 56 jaar op de Hendrik Baskeweg tegenover de mooie sterrenflats die ze ook hebben zien rijzen uit de grond. Twee mensen die 60 jaar bij elkaar zijn, mevrouw in de tachtig en meneer zelfs al 90. Door onze regeringsbeleid zo lang mogelijk thuis wonend en beide nog erg bij de tijd.. Ja de leeftijd brengt ook fysieke ongemakken. Meneer heeft diverse hartoperaties gehad en mevrouw heeft ook fysieke klachten… Maar persoonlijk teken ik ervoor om zo samen oud te mogen worden. Mevrouw heeft haar hobby’s, loopt met hun hondje lekker in de buurt en meneer vindt het heerlijk om tv te kijken. Eigenlijk willen ze niet uit hun vertrouwde omgeving maar ja, de trap, 2 tuinen en een groot huis moet onderhouden worden en dat lukt niet meer.

Daarom willen ze graag samen naar een appartement verhuizen waar alles gelijkvloers is.. Voorkeur heeft natuurlijk de Hendrik Baskeweg flats.. Zo kunnen ze met hun buurtjes contact houden, krantje en nieuwtjes delen.. Zelfde straat enkel dan aan de andere kant.. Je zou zeggen na 56 jaren huur betalen en klant te zijn bij woningstichting dat ze hierin worden geholpen. Maar helaas door de jaren heen zijn er veel regels veranderd.. Het is logisch en begrijpelijk dat er een beleid is, maar na een tijd zou er op dit toegepast beleid eigenlijk een evaluatie moment moeten komen om te kijken of dit beleid bijvoorbeeld op maat is. 
***

In een korte periode hebben wij op ons meldpunt diverse meldingen gekregen en worden wij tevens persoonlijk aangesproken door mensen uit deze doelgroep.

Goed ik heb gebeld met de woningstichting, uitgelegd waarom ik belde, wie ik was en welke functie ik beoefen en of  ik iemand kan spreken over dit soort gevallen. De medewerkster van het klantencontactcentrum gaf aan dat ik het misschien met haar wel af kon. Prima, ik alles uitgelegd.

 

Ik kreeg nogmaals het beleid uitgelegd, fijn maar dat had ik al gelezen maar ik vroeg mijzelf gewoon af of er ook een regeling is voor senioren. Ik kreeg het antwoord “dan hadden deze mensen zich maar 10 jaar geleden moeten inschrijven”. Ik legde uit dat niet een ieder weet hoe de regels zijn en bekwaam met de computer zijn. Deze mensen dachten net als veel ouderen, ik ben klant en sta dus ook ingeschreven. Deze groep mensen (en het is een grote groep) laten vaak een eengezinswoning achter die perfect is voor jonge gezinnen. Laten we in plaats van op de regels in het beleid wijzen een oplossing vinden en wonen op maat bieden als organisatie . Oplossing is niet heel moeilijk, laat de medewerkers van het klantcontactcentrum contact met deze groep opnemen. Bespreek of de bewoners weten van dit gegeven en bied aan om ze in te schrijven. Woningruil aanmoedigen. Dit mag niet zo eindigen dat deze mensen straks uit elkaar worden gehaald omdat ze zich niet meer kunnen verplaatsen naar boven waar de wasgelegenheid zich bevindt.

Ik ben niet iemand die schreeuwt en met de vinger wijst maar dit moet opgelost worden en ik denk door nog eens samen kritisch te kijken naar dit beleid wat nu wordt gevoerd en ook naar de praktijk en gevolgen. Deze grote groep mensen die Den Helder groot hebben gemaakt en tevens ook trouwe klanten zijn van deze mooie organisatie mogen we niet in de kou laten staan.

Mocht u ook tot deze groep behoren kunt u altijd ons bereiken op ons meldpunt.

 

 

 

 

Behoorlijk Bestuur heeft de ambitie om de grootse partij in de gemeenteraad te worden.

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel: 06 82468791 of 0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel: 06 82468791 of 0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

 Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER