SCENARIO DEMPING ZEEDOKSLUIS VOOR BB ONGEWENST
BEHOORLIJK BESTUUR HEEFT EEN HAALBAARHEIDSONDERZOEK VAN SWECO IN BEZIT, DIE NOG NIET MET DE GEMEENTERAAD IS GEDEELD
➡️Haalbaarheidsonderzoek Vaarroute Willemsoord versie D2
VOORSTEL DEMPING ZEEDOKSLUIS IS VOOR ONS ONGEWENST
Het haalbaarheidsonderzoek van Sweco naar een alternatieve vaarroute via Willemsoord wat niet met de raad is gedeeld laat zien wat wij al langer vrezen: er is geen lange termijnvisie. Er wordt een stip op de horizon gezet, maar tijdens de wedstrijd veranderen we de spelregels. Daarmee brengen we het functioneren van onze jachthaven, het toerisme en de nautische veiligheid in gevaar.
KOMENDE dinsdag 8 juli is er een bijeenkomst over het MARITIEM CLUSTER echter zijn deze stukken niet met de raad gedeeld
Wat opvalt, is dat de optie om de Zeedoksluis te dempen in het geheel niet het uitgangspunt van het onderzoek was, maar inmiddels toch als serieuze optie opduikt in het maritiem cluster. En dat terwijl de risico’s groot zijn:
- verlies van waterdoorstroming,
- kans op bacteriegroei,
- en een direct negatief effect op het toeristisch profiel van Den Helder.
De jachthaven van Willemsoord is onlangs nog opgeknapt met middelen uit onder meer het Waddenfonds. Er is veel geld geïnvesteerd om het bassin te zuiveren en de waterkwaliteit te verbeteren en de damwanden te revitaliseren. Een gezond bassin is van groot belang voor het behoud van deze unieke locatie. Door deze vaarroute te veranderen en de Zeedoksluis af te sluiten, zet je de deur open naar verslechtering en vertrek van bestaande jachtschepen.
Wij roepen op tot een helder besluit over de toekomst van Willemsoord: is het een toegankelijke jachthaven en toeristische trekpleister, of wordt het ingeruild voor een vaarroute waar vooral andere partijen, zoals Defensie, belang bij hebben? Wij staan voor het behouden van de jachthaven Willemsoord.
Onze fractie heeft het volledige document van Sweco geanalyseerd en een samenvatting opgesteld. Dinsdag zullen wij tijdens de presentaties de onderstaande vragen stellen.
➡️Vragen Behoorlijk Bestuur tijdens presentatie Maritiem Cluster – m.b.t. Zeedoksluis
Lees hieronder onze volledige samenvatting en kritische vragen over het haalbaarheidsonderzoek van Sweco juni 2025 ⤵️
Den Helder 5 juli 2025
Algemene opzet en aanleiding
De gemeente Den Helder heeft Sweco gevraagd om een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar een alternatieve vaarroute via Willemsoord. Doel is om te onderzoeken of deze route nautisch, technisch en economisch haalbaar is als onderdeel van het bredere maritieme cluster. De aanleiding ligt in ambities voor betere bereikbaarheid, versterking van het toerisme, en het benutten van Willemsoord als entree vanaf zee.
Het onderzoek is opgebouwd uit:
- Nulmeting van de huidige situatie;
- Inventarisatie van knelpunten;
- Verkenning van oplossingsrichtingen;
- Ontwikkeling van scenario’s;
Beoordeling op criteria zoals veiligheid, nautiek, kosten, duurzaamheid, cultuurhistorie, en economische effecten.
Bestaande situatie
De huidige vaarroute loopt via:
- Koopvaarderschut-sluis,
- Van Kinsbergenbrug,
- Boerenverdrietsluis,
- en eindigt in de jachthaven van Willemsoord.
De situatie kent nu al beperkingen:
- Beperkte bedieningstijden, vooral bij de Zeedoksluis.
- Verkeershinder door brugopeningen.
- Belemmeringen voor pleziervaart door wachttijden en beperkte manoeuvreerruimte.
Scenario’s en hun inhoud⤵️
Scenario A1 – Huidige situatie handhaven
- Geen aanpassingen aan vaarroute of infrastructuur.
- Lage kosten, maar bestaande problemen blijven bestaan.
Sterktes:
- goedkoop, geen ingrijpende maatregelen.
Zwaktes:
- geen oplossing voor nautische knelpunten of bereikbaarheid.
Risico’s:
- status quo leidt tot mogelijk verdere terugval van de aantrekkelijkheid.
Scenario A2 – Optimalisatie bestaande route
- Renovatie van bestaande elementen zoals de Boerenverdrietsluis.
- Geen nieuwe route via Willemsoord.
Sterktes:
- beperkt ingrijpend, technisch uitvoerbaar.
Zwaktes:
- jachthaven blijft moeilijk bereikbaar, geen stimulans voor maritiem toerisme.
Risico’s:
- investeringen zijn hoog en leveren weinig structurele winst op.
Scenario B – Deeloplossing via Zeedoksluis
Zeedoksluis wordt een keersluis met beperkte schutcapaciteit.
- Bruggen blijven in gebruik, beperkte scheepvaartverbinding.
Sterktes:
- iets meer doorstroming, beperkte ingrepen.
Zwaktes:
- risico op knelpunten door beperkte schutcapaciteit.
Risico’s: aanvaringsgevaar bij aanmeerplekken, geen oplossing voor volledige bereikbaarheid.
Scenario C1 / C2 – Nieuwe route via Willemsoord
Boerenverdrietsluis wordt volwaardige schutsluis.
- Nieuwe vaarroute voert via Willemsoord en Buitenveld.
- Aanpassingen nodig aan bruggen, kades en bedieningsinstallaties.
Sterktes:
- Versterking nautische aantrekkingskracht.
- Aansluiting op maritiem cluster.
- Potentie voor economische ontwikkeling.
Zwaktes: Intensieve en dure ingrepen aan bruggen en kades.
- Grote invloed op het gebruik van de jachthaven.
- Ruimtelijk conflict met Defensie (Buitenveld-terrein).
- Veiligheidsrisico’s bij gemengd gebruik van beroepsvaart en pleziervaart.
Risico’s en uitdagingen:
- Aanmeerplekken te dicht bij Zeedoksluis – verhoogd risico op aanvaringen.
- Belangen marinejachthaven kruisen met beoogde vaarroute.
- Grote investeringslasten en afhankelijkheid van derden.
- Herinrichting Museumhaven noodzakelijk.
Scenario D – Combinatie van aanpassingen (Zeedok én Boerenverdriet)
Grootste ingreep van allemaal.
- Zowel Zeedoksluis als Boerenverdrietsluis worden omgevormd.
- Maximaal effect op vaarroute, maar ook maximale kosten.
Sterktes:
- Volledige scheiding van stromen mogelijk.
- Langetermijnoplossing bij goede afstemming.
Zwaktes:
- Zeer kostbaar en complex.
- Grote impact op bestaande structuren en gebruiksfuncties.
Risico’s:
- Slechte aansluiting op bestaande toeristische en nautische infrastructuur.
- Pleziervaart verliest toegang tot Willemsoord.
- Verkeersstromen worden verder belast door brugopeningen.
- Kosten en verouderde infrastructuur
➡️Scenario A2 is relatief goedkoop (renovatie zonder grote routewijzigingen).
➡️Scenario D is het duurst (grote werken aan beide sluizen en omgeving).
Belangrijke kanttekening: de vervanging van 350 meter kade aan de westzijde van Willemsoord is dan noodzakelijk, maar niet opgenomen in de kostenramingen.
Beleid en visie
De keuze tussen de scenario’s hangt sterk samen met:
- De gewenste rol van Willemsoord: toeristische trekpleister of doorgang voor scheepvaart?
- De maritieme identiteit van Den Helder.
- De functie van de jachthaven en het behoud ervan.
- De samenwerking met Defensie.
Sweco signaleert dat de scenario’s met vaarroute via Willemsoord mogelijk strijdig zijn met het gebruik als jachthaven én de ambities voor toerisme.
Daarnaast is het vreemd dat de Zeedoksluis al als “te dempen optie” wordt benoemd, terwijl het onderzoek hier niet op is gericht en er ook grote risico’s verbonden zijn aan verminderde doorstroming, bacteriegroei, en verlies van nautische toegang.
Conclusie⤵️
Er is géén eenvoudig of risicoloos scenario. Scenario’s die Willemsoord inzetten als doorvaarroute leveren weliswaar kansen op, maar vereisen zware investeringen, herinrichting van de omgeving, en brengen nautische en ruimtelijke risico’s met zich mee.
Daarbij is het ontbreken van een langetermijnvisie en een duidelijke keuze voor het profiel van Den Helder als stad aan zee een zwakte in het proces. Er is dringend behoefte aan regie, visie en transparante besluitvorming, zeker bij ingrepen die het functioneren van de jachthaven, het toerisme, en de nautische veiligheid ernstig en zelfs negatief beïnvloeden.
Behoorlijk Bestuur
18 Maart 2026
Stem Lijst 1
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken
Voor meer NIEUWS klik HIER
Wie zijn wij? klik HIER